2011년 8월 9일 화요일

Placement Test

If you would like to take LTKO 1A-B-C, LTKO 2A-B-C or LTKO 130F-W-P, you are required to take a placement test.

* If you are a student with no or a little Korean language background, you can enroll in LTKO 1A with no placement test result. A placement test will be given in class on the first day of instruction to check if you are a real beginner.

* If you are a student with home Korean language background or a student with a previous Korean language learning experience, you are not allowed to enroll in LTKO 1A. In this case, you should enroll in higher level LTKO classes, and you need to take a placement test before you enroll. Otherwise the WebReg won't accept your enrollment. 

* You can take a placement test anytime during the instructor's office hours. (It will take 50 minutes.) If you have time conflict, you can request PDF file placement test instead. To request this file, please contact the instructor (jeyseon@ucsd.edu).

If you attended an elementary school higher grade (4th - 6th) in Korea and if you want to enroll in LTKO 130FWP, please send any documents verifying that you graduated a middle school and a high school in America (or somewhere else besides Korea) to the instructor (jeyseon@ucsd.edu). With the verification, you will be allowed to enroll in LTKO 130FWP with no placement test.

* If you are an incoming student, scheduled to enroll during the summer vacation, you can receive a PDF file placement test. To request this file, please contact the instructor (jeyseon@ucsd.edu).

* A placement test will be given in class on the first day of instruction too, but the WebReg won't allow you to enroll until you receive the test results. Therefore, taking a placement test before or during the enrollment period is strongly recommended. If you want to take a placement test on the first day of instruction, please directly go to the class section you want to enroll in. 

* If you miss the first day of instruction, a placement test will be given in class or during the instructor's office hours for the first two weeks of each quarter.


STUDENTS SHOULD BE AWARE THAT THEY MUST BE PLACED INTO APPROPRIATE LEVELS ON THE BASIS OF THE INSTRUCTOR'S EVALUATION.


Tips for Self-Assessment

If you have no Korean language background, take LTKO 1A.

If you do not know the Korean Alphabet, cannot count numbers, cannot tell time, and cannot speak present and past tenses in Korean, take LTKO 1A.


Sample Reading (LTKO 1A: 1 10)

요코씨토요일에 시간 있어요토요일은  생일이에요그래서 우리 집에서 생일 파티를  거예요파티는 저녁 6시에 있어요요코씨 와야 돼요우리 집은 시청 근처에 있어요학교에서 지하철 6호선을 타세요그리고 신당에서 2호선으로 갈아타고 오세요시청역 앞에 한국 아파트가 있어요우리 집은 한국 아파트 2 510예요학교에서 우리 집까지 30분쯤 걸릴 거예요그럼 토요일에 만나요.


If you do not properly understand basic level daily conversations spoken in Korean, take LTKO 1B.

If you understand basic level daily conversations but have difficulty responding in Korean, take LTKO 1C.


Sample Reading (LTKO 1B: 2 4)

다음 주에 친구 결혼식이 있어요그래서 예쁜 옷을 한  사러 갔어요나는 분홍색 치마하고 하얀색 블라우스를 사고 싶었어요먼저 분홍색 치마를 입어 봤는데 몸에  맞았어요그리고 색깔도 나한테  어울리는  같아서 정말 마음에 들었어요그런데 하얀색 블라우스는  작은  같았어요하얀색 블라우스를  하나 사고 싶었는데  작은  같아서 분홍색 치마만 샀어요.



Sample Reading (LTKO 1C: 2 15)

안녕하세요미리네 하숙집입니다 학기에 좋은 하숙집 찾기 어렵지요고민하지 말고 미리네 하숙집으로 오세요미리네는 시설 좋은 신축 건물 하숙집입니다. 5분만 가면 지하철역도 있고 근처에  할인점도 있어서 생활하기에 아주 편합니다그리고 매일매일 다른 메뉴로 맛있는 아침과 저녁을 준비해 드리기 때문에 학생들 사이에서 정말 인기가 많습니다한달에 50-60만원 정도이고 화장실이나 가구가 없는 방은 45만원에도 가능합니다아래 연락처로 전화하고  보러 오세요구경만 해도 괜찮습니다.


If you do not properly understand various daily conversations spoken in Korean, or you understand various daily conversations but have difficulty responding in Korean, take LTKO 2A, 2B, or 2C.

If you attended an elementary school in Korea up to 3rd grade, or your Korean language skills are equivalent to that level, take LTKO 2A (1st grade), 2B(2nd grade), or 2C (3rd grade).


Sample Reading (LTKO 2A: 3 10)

선물을 주고 받는 것은 즐거운 일이지만 조금만 신경울 쓰면 기분 좋게 마음까지 주고받을 있다고 생각한다정성이 담긴 선물은 가격이 조금 싸도 받는 사람을 행복하게 있다. 따라서 받는 사람에게 필요한 것이나 취향을 생각해서 선물을 준비하도록 해야 한다. 이렇게 정성껏 준비한 선물은 가격만 비싼 성의 없는 선물보다 받는 사람의 기분을 좋게 것이다반면에 가격이 너무 비싼 선물은 받는 사람을 부담스럽게  있다. 그런 선물을 받으면 이렇게 비싼 선물을 의도가 뭘까, 다음에 나도 상대방에게 정도의 선물을 줘야 하는 것이 아닐까 하는 생각을 하게 된다. 그래서 선물은 주는 사람도 받는 사람도 부담이 없는 정도가 적절하다.



Sample Reading (LTKO 2B: 4 5)

초등학교 시절부터 회사에 입사한 지금까지, 나는 언제나 남들의 부러움을 한몸에 받는 모범생이었다. 학창 시절의 성적도 뛰어났고 입사할 때도 수석이었다. 그런데 직장생활은 삶을 180도로 바꿔 놓았다. 직장 내의 일은 하나부터 열까지 다른 사람과 협력해야 하는 것들이었다. 다른 사람과 함께 공부를 하거나 일을 적이 없는 나의 업무 성적표는 그대로 꼴등이었다. 같이 보고서를 때도 내가 맡은 부분만 쓰면 된다는 생각에 다른 사람이 내용은 읽어 보지도 않았고, 회식 자리나 동료들과의 수다도 시시하다고 생각해 전혀 끼지 않았다. 결국 일도 못하고 분위기 파악도 못하는 왕따가 되었다. 함께 해야 비로소 소리를 내는 오케스트라처럼 '함께' 배우는 인생 수업은 이제부터가 시작이다.



Sample Reading (LTKO 2C: 4 14)

어젯밤, 강진구에 위치한 대형 할인점에 화재가 발생해 건물이 완전히 불타고 직원 손님 십여 명이 숨지거나 다치는 사고가 일어났습니다. 지난밤 9시경, 영업 중이던 할인점에 갑작스럽게 불길이 번지기 시작했고 신고를 받은 소방차가 3분여만에 도착했으나 불길이 너무 거세진 나머지 진화 작업에 어려움을 겪었습니다. 강진구청 재난과장 김정식씨는 화재가 발생하자 직원들이 고객을 신속하게 대피시켜 화재 규모에 비해 사상자가 적었다고 전했습니다. 경찰은 사고의 원인을 누전으로 추정하고 있으나 보다 정확한 원인을 조사하는 한편, 연락이 끊긴 실종자들에 대한 수색 작업도 벌이고 있다고 발표했습니다.


If you have no problem in various daily conversations but have difficulty reading Korean newspapers and understanding news broadcasts, take LTKO 130.

If you attended an elementary school in Korea from 4th to 6th grade, or your Korean language skills are equivalent to that level, take LTKO 130.


Sample Reading (LTKO 130FWP: 5권 9과)

세계사를  흐름으로 이해할  국가의 번영을 중심의 이동으로 인식하는 것은 매우 중요하다정치 경제 문화 종교  다양한 요인들에 의해 세계인들이 동경하는 장소가 이동하고 있으며 이동의 방향을 이해하는 것이 세계를 이해하는  방법이 되기 때문이다.
한때 세계인의 동경의 장소는 그리스와 로마였다그러나 로마 제국의 동서 분열 이후 세계의 중심은 뚜렷한 우위 없이 유럽 각지를 전전하다가 15세기 대항해 시대 이후  움직임에 엄청난 가속도가 붙게 된다. 15세기부터 16세기에 이르기까지 유럽의 중심은 포르투갈과 스페인이었다당시에는  나라 모두 관대한 식민지를 가진 강대국이었다현재 중남미의 국가들이 스페인어와 포르투갈어를 사용하는 것은 당시   나라가 남아메리카 대륙을 지배했기 때문이다.
그러나 이후  중심도 영국으로 이동하게 된다영국은 산업 혁명을 겪으며 경제적으로나 정치적으로 모든 나라 위에 군림하는 대영 제국으로서 세계의 중심이 된다거품 경제가 붕괴로 이어지기 전까지는 일본이 세계 경제의 중심이었다그러나  미국에게 자리를 물려주게 되고최근까지 세계 최강국의 자리를 지키고 있는 미국 역시 맹렬한 기세로 추격해 오는 중국의 위력에 불안해하고 있다.
근대까지 경제적 발전이  문화적인 발전을 의미했다그런 까닭에 세계의 중심도 명확했다하지만 근대 이후로 접어들면서 경제적 중심과 문화적 중심이 나뉘게 된다. 19세기 경제의 중심은 영국의 런던이었고같은 시기의 문화의 중심은 프랑스 파리였다 시대의 저명한 예술가는 대부분 파리에 모여 있었다파리 이전 예술의 중심은 피렌체로 대표되는 이탈리아였다그리고 지금 문화 예술의 명실상부한 중심은 뉴욕이다.
문화 예술의 중심은 경제의 중심과는 다르다경제의 중심이 다른 곳으로 이동하면 그곳에 남겨진 사람들은 쇠퇴와 몰락으로 인한 우울함을 맛보게 된다하지만 문화 예술의 중심이었던 곳에는 품격 있는 건축물과 명화예술과 문화의 향기라는 유산이 남아서 사람들은 이전의 영광을 긍지로 여기며 살아갈  있다로마피렌체파리빈과 같은 문화적 예술적인 중심을 경험한 장소가 지금도 세계적인 관광도시로서 동경의 으로 사람들에게 인기를 모으는 것은 그런 문화적 유산이 남아 있기 때문이다.
역사적으로 보았을  문화 예술의 중심이었던 곳은 브랜드가 되고경제의 중심이었던 곳은 브랜드가 되지 못하는 것은 매우 흥미로운 현상이다.


If you attended a middle/high school in Korea, or your Korean language skills are equivalent to that level, take LTKO 149 or LTKO 140. (If you have any questions about LTKO 140, contact Professor Jin-Kyung Lee directly.)


댓글 1개: